طراحی سایت

قالب وبلاگ

طراحی سایت


نسل جمکران
نوشته شده در تاریخ جمعه 15 اردیبهشت 1391 توسط ftk.2012


۱-در سوره مومنون در صفات مومنان"والذین هم عن اللغو معرضون" یعنی 

مومنان کسانی هستند که از کار بیهوده پرهیز می کنند. 


۲-"و اذا راوا تجارة او لهوا انفضوا الیها و تركوك قائما..."  "بگو آنچه نزد خدا

است ‏بهتر از لهو و تجارت است..." كاروانى از تجار وارد مدینه شد، و آن روز روز

جمعه بود، و مردم در نماز جمعه شركت كرده‏ بودند.رسول خدا(ص)مشغول خطبه

نماز بود.كاروانیان به منظور اعلام‏ آمدن خود، طبل و دائره كوبیدند، مردم داخل

مسجد، نماز و رسول خدا(ص) را رها نموده، به طرف كاروانیان متفرق شدند.این

آیه شریفه بدین مناسبت نازل شد. وبنا بر این منظور از"لهو"همان استعمال طبل

و دائره و سایر آلات طرب به منظور جمع شدن ‏مردم است.

۳-در احادیث آمده که در آخرالزمان خواننده ها مشهورتر از علما خواهند بود.

۴-در حدیثی از امام معصوم(ع) آمده که خداوند عذابهای سختی برای نوازندگان

برخی آلات موسیقی و صاحبان غنا(آوازه خوانی) فراهم آورده است.

۵-در احادیث دیگر امامان(ع) از شنیدن آواز کنیزان و نیز نواختن آلات لهو و ورود

آلات لهو به خانه نهی کرده اند.

از آیه اول نتیجه میگیریم: اگر گوش دادن به موسیقی کار بیهوده باشد و هدف

وقت گذرانی باشد میتواند حرام باشد.

از آیه دوم میتوان نتیجه گرفت اگر موسیقی مانع انجام واجبات یا سست شدن

در واجبات یا ترک محرمات باشد و انسان را از خیری باز دارد حرام است.

از آیه سوم میتوان فهمید اگر موسیقی مانع کسب علم یا فکر کردن که برتر از

۷۰سال عبادت است باشد حرام است.

از آیات بعدی میتوان فهمید چون موسیقی به خودی خود هیچ بار معنایی نداشته

و وقت انسان را تلف میکند و هیچ انسان را به فکر کردن هم وا نمیدارد حرام

است.این درباره نواختن موسیقی که مشخص شد باید ترک شود ولی درباره

گوش دادن به موسیقی اگر برای آن موسیقی معنای خوبی در نظر بگیریم مانند

اشعاری که حافظ و مولانا در عشق به خداوند دارند و سایر اشعار عارفانه که

میتوانیم از اشعار خوانندگان برداشت کنیم و یا اشعاری باشد که علم به انسان

می آموزد و یا دروصف اولیا و امامان(ع) باید به حکم مرجع تقلید خود مراجعه

کرده و حرم و یا حلیت گوش دادن به آن را جویا شویم ولی اینکه به قصد عشق

های زمینی و یا اشعاربیهوده ای به قصد تفریح گوش دهین به حکم آیات و روایات

بالا حرام است و کسیکه تا به حال به این قصد گوش میداده اگر توبه نکند از

عذاب الهی ایمن نخواهد بود.درضمن نهی از منکر نوازندگان موسیقی به شکلی

که آنها را در نواختن آلات موسیقی تشویق نکنیم لازم است .

 بر طبق روایات اهل بیت (ع) یکی  از عواملی که باعث قطع شدن رابطه معنوی

انسان با خدای تعالی می شود گناه نمودن است .در نتیجه موسیقی و آوازه

خوانی که یکی از گناهان کبیره در شرع مقدس اسلام است نیز چنین تاثیری

دارد . وکسانی که دائما با این امور سر و کار دارند یا به آنها گوش می دهند

عاقبت کارشان به جایی خواهد رسید که از دشمنان خدا و اهل بیت خواهند

شد (البته اگر توبه نکنند و به سوی خدا بازگشت ننمایند )برای مثال خدای

عظیم در سوره روم آیه 10می فرمایند:عاقبت آن کسانی که عمل کردند گناهان را این شد که ایشان تکذیب نمودند آیات خدا و گفتار پیامبران و استهزا می نمودند انبیاء ما را.

در روز عاشورا موقعی که برای آخرین بار امام حسین (ع) می خواستند به میدان

بروندامام سجاد (ع) پیش ایشان آمدند و فرمودند پدر جان آیا شما خودتان را برای

این مردم معرفی ننموده اید که فرزند رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا (س)

هستید .امام (ع) در پاسخ فرمودند:چرا فرزندم من سی بار خودم را برای این

مردم معرفی کردم ولی این مردم از بس با گوشهای خود صداهای حرام شنیده

اند که دیگر موعظه های من در ایشان اثری ندارد . و وقتی من می خواهم

برایشان صحبت کنم با حالت تمسخر دست در دهان می گردانند.

نتیجه کل اینکه:صوت موسیقی که از صداهای حرام است گوش حق پذیر انسان

را کر می سازد و مداومت بر این امور کار را به جایی می رساند که اگر برای مثال

امام حسین (ع)هم شخص را موعظه کند برای شخص که به این امور اشتغال

دارد سودبخش نیست.مگر آنکه لطف خدا شامل حال او شود . لذا به خاطر

همین مطلب است که ما در احادیث مربوط به حضرت صاحب (عج) می خوانیم

یکی از اولین گروهی که به جنگ با حضرت می روند اهل ساز موسیقی و آوازه

خوانی هستند.

 





طبقه بندی: موسیقی،
برچسب ها: موسیقی در اسلام،
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات