طراحی سایت

قالب وبلاگ

طراحی سایت


نسل جمکران
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 16 خرداد 1391 توسط ftk.2012
با توجه به آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون[1]» و جمله معروف «كنت كنزاً مخفیاً فأجبت ان اعرف فخلقت الخلق لكى اعرف[2]»، و نظایر آن، معلوم مى شود كه انسانها براى آن كه پروردگار خویش را بشناسند، آفریده شده اند و منظور اصلى خلقت، عرفان و شناخت خداوند است و كسب صفات و ویژگیهاى پسندیده مثل عفت و شجاعت و حلم و انجام اعمال صالحه و نیك نظیر نماز خواندن و رزوه گرفتن و جهاد كردن به ترتیب در درجه دوم و سوم از اهمیت قرار دارند و بلكه باید گفت كه ارزش و اهمیت آنها در پرتو عقاید و معارف الهى و براى تقویت آنها است و بدون آن جایگاهى ندارد و مفهومى نخواهد داشت.

با توجه به این مبنا مى توان گفت كه بینش توحیدى و معارف حقه الهیه معیار و ملاك فضیلت و شأن و رتبه هر شخص مى باشد. امام على(علیه السلام) نیز از این قانون كلى مستثنا نیست و لذا بزرگترین فضیلت ایشان شناخت و عرفان ایشان نسبت به خدا و اسماء و صفات اوست. در روایتى از امام حسین(علیه السلام) نقل شده كه فرمودند: اى مردم، خداوند بندگان را نیافرید جز براى آن كه او را بشناسند. وقتى او را شناختند، عبادت مى كنند و هنگامى كه او را عبادت كردند، از رهگذر عبادت او از عبادت غیر او بى نیاز مى گردند...[3] و امام على(علیه السلام)چنان كه همگان مى دانند در میدان عبادت یكه تاز میدان بودند، نمازهاى هزار ركعتى ایشان در طول شب یا شبانه روز بیانگر این مدعاست.
پی نوشتها:
[1]. سوره ذاریات، آیه 56. یعنى جن و انس را نیافریدیم مگر آن كه مرا عبادت كنند. مفسرین گفته اند كه منظور از «لیعبدون»، «لیعرفون» است. یعنى براى آن كه شناخته شوم. (ر.ك: تفسیر ابو الفتوح رازى، تصحیح یاحقى و ناصح، نشر آستان قدس رضوى، ج 18، ص 115.
[2]. یعنى گنجى پنهان بودم، دوست داشتم شناسایى شوم. لذا مخلوقات را آفریدم تا شناخته شوم. (ر.ك: شرح فصوص الحكم، قیصرى، تصحیح آشتیانى، ص 327، 328، و 336 و...).
[3]. تفسیر مبانى، ج 5، ص 75.




طبقه بندی: امیرالمومنین(ع)،
برچسب ها: امیرالمومنین(ع)،
.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic